باید در مسیر برندسازی موزه‌‌های مازندران حرکت کنیم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران بر لزوم پرهیز از فعالیت جزیره‌ای در استان تاکید کرد و گفت: انتظار داریم با خردجمعی به سوی توسعه موزه‌های مازندران حرکت کنیم.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، صادق برزگر دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در نشست مدیران موزه‌های دولتی و خصوصی استان با اعلام اینکه ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت‌ماه روز جهانی موزه و میراث‌فرهنگی نامگذاری شده است، اظهار کرد: هر ساله برنامه‌های متنوع در عرصه بین‌المللی، ملی و استانی برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان اینکه مازندران را به لحاظ جاذبه‌های طبیعی می‌شناسند اما این استان از ظرفیتی غنی در حوزه مواریث فرهنگی نیز به‌ویژه موزه‌ها برخوردار است، تصریح کرد: بیش از 30 برنامه در هفته میراث‌فرهنگی برنامه‌ریزی شد که در این هفته اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه موزه‌ها هویت‌ساز و تداوم‌بخش جریان‌های فرهنگی به شمار می‌آیند، افزود: تلاش می‌کنیم در سال‌جاری با آسیب‌شناسی در 2 حوزه کمی و کیفی و با اتخاذ یافته‌ها و رویکردهای جدید برای جذب مخاطب این حوزه، در مسیر تحقق شعار سال حرکت کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با تاکید بر درآمدزایی جنبی موزه‌ها از محل فعالیت‌های فرهنگی مرتبط گفت: باید در مسیر برندینگ موزه‌‌های استان حرکت کنیم، موفقیت در برندسازی با معرفی اصولی و درست موزه‌ها محقق می‌شود، از تمامی ایده‌هایی که در حوزه میراث‌فرهنگی و موزه‌ها قابلیت اجرایی شدن دارند استقبال می‌کنیم.

برزگر از بازدید نوروزی بیش از ۱۳۰ هزار گردشگر از موزه‌های استان یاد کرد و افزود: موزه‌های مازندران باید به مقصدی برای گردشگران تبدیل شوند.

او با بیان اینکه موزه‌داران میراث‌داران ما به شمار می‌آیند و گستردگی آثار در این استان نشانگر ظرفیت غنی مازندران در حوزه میراث‌فرهنگی است، افزود: ۵۰ درصد گردشگران مازندران از موزه‌ها بازدید می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با تاکید بر اینکه نیازمند نگاه تخصصی به حوزه میراث هستیم، ادامه داد: کمبود نیروهای متخصص در این حوزه فعالیت ما را دشوار ساخته است.

او درخصوص راه‌اندازی موزه قائم‌شهر و توسعه موزه کیاسر گفت: پیگیر جدی راه‌اندازی هرچه سریع‌تر موزه قائم‌شهر هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ادامه داد: با توجه به اینکه کیاسر دارای بافت تاریخی و ظرفیت طبیعی است، این ظرفیت را دارد به بخشی از برند گردشگری میراث مازندران تبدیل شود.

او بر لزوم پیوند و تعامل میان معاونت‌های این نهاد تاکید کرد و افزود: برخی تورهای گردشگری جامعه هدف خاص مانند گردشگران مذهبی دارند و موزه‌های تخصصی در این حوزه باید با معاونت‌های مرتبط تعامل و از این ظرفیت استفاده کنند. 

برزگر بر لزوم پرهیز از فعالیت جزیره‌ای در استان تاکید و خاطرنشان کرد: انتظار داریم با خردجمعی به سوی توسعه موزه‌های مازندران حرکت کنیم.، دانش و تجربه موزه‌داران کمک می‌کند تا گردشگران ما بازدید از موزه را در سبد گردشگری خود قرار دهند.

نقش اثرگذار تبلیغات و برندینگ در معرفی و توسعه اقتصادی موزه‌ها

کارشناس حوزه میراث‌فرهنگی در این جلسه با اشاره به نقش اثرگذار تبلیغات و برندینگ در معرفی و توسعه اقتصادی موزه‌ها گفت: موزه‌های ما در بحث برندینگ ورود پیدا نکردند در حالی که برندینگ، یکی از راه‌های ارتباط ما با موزه‌داری تخصصی و حرفه‌ای است. 

مسعود نیکوبیان با بیان اینکه در بحث تبلیغات باید عملگرایی هدف‌گرایانه داشته و از موزه‌های موفق الگو بگیریم، افزود: جلب مشارکت مردم در رخدادهای موزه‌ها بحثی جدی است که در تمام موزه‌های دنیا به‌عنوان یکی از شاخص‌های شناخت، معرفی و توسعه اقتصادی موزه‌ها شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020225482588